onsdag 5 december 2007

We're history...


Godmorgon!

Jag gick upp vid halv tio bara för att vara uppe i någorlunda tid för att göra lite saker. Det blev att jag fastnade en stund framför datorn.

Det hela började med att jag åt frukost och såg på Kanal Lokal och Göteborgspatrullen. Dom gick på guidad visning i göteborgs undre gångar som en gång i tiden tillhörde den gamla bastiljen Calourus Rex. Det är tillexempel delar av den bastiljen man ser i källaren på Biopalatset, utanför toaletterna. En stor del av muren finns också vid Rosenlundsgatan...
Alltså, jag tycker sånt här är så jävla intressant! Så jag gick in på internet och sökte på den här bastiljen och var man kan se delar av den idag. Sen så fick jag läsa om lite andra grejer, som att man 1933 hittade ett vikingaskepp från 900- talet... Då var jag ju tvungen att leta upp bilder på det också.

Jag älskar denna typ av historia. Jag fick knappt godkänt i det under gymnasiet, men det är ju för att den sortens historia är så otroligt ointressant. Det är ju historia som detta som är faschinerande! Arkitekturhistoria kanske man kan kalla det? Där man kan se hur städer såg ut innan och vad av det gamla som fortfarande finns kvar. Som den där lilla plätten av trädgård framör ett av husen på Kungsportsavenyn, som är det enda som finns kvar efter all trädgård som fanns där från början på 1800- talet. Det och mycket mer vet jag efter att ha sett en 6 timmar lång film om Göteborg. Jag tror till och med att jag vet allt om Kungsbacka vid det här laget...

Nej, nu ska jag plocka in disk.

Inga kommentarer: